05Apr2014

Voorkom telefoonfraude bij technische ondersteuning



Zodra ze toegang hebben tot uw computer kunnen ze het volgende doen:

- U met een trucje schadelijke software laten installeren die gevoelige gegevens kan vastleggen, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden voor online bankieren. Vervolgens kunnen ze u ook opdragen deze software te verwijderen.
- Op afstand de controle over uw computer overnemen en instellingen aanpassen zodat uw computer kwetsbaar is.
- Kredietkaartgegevens opvragen zodat zij u valse diensten in rekening kunnen brengen.
- U naar frauduleuze websites leiden en u vragen daar kredietkaart- en andere persoonlijke of financiële informatie in te voeren.
Noch Microsoft, noch Microsft partners plegen ongevraagde telefoontjes (ook telefoonprospectie genoemd) om u computerbeveiligings- of softwareoplossingen in rekening te brengen.
 

Telefoonfraude op het gebied van technische ondersteuning. Wat moet u weten:

Cybercriminelen gebruiken vaak algemeen beschikbare telefoonboeken. Als ze u bellen kennen ze mogelijk uw naam en zijn ze op de hoogte van andere persoonlijke informatie. Ze kunnen zelfs raden welk besturingssysteem u gebruikt.
Zodra ze uw vertrouwen hebben gewonnen, vragen ze u mogelijk naar uw gebruikersnaam en wachtwoord of vragen ze u naar een website te gaan om software te installeren waardoor ze toegang hebben tot uw computer om deze te herstellen. Zodra u dit doet, zijn uw computer en uw persoonlijke gegevens kwetsbaar.
Vertrouw geen ongevraagde telefoontjes. Verstrek geen persoonlijke gegevens.
Hier zijn enkele organisaties waarvan cybercriminelen zeggen dat ze ervoor werken:
- Windows Helpdesk
- Windows Service Center
- Microsoft Technische ondersteuning
- Microsoft Ondersteuning
- Windows Technische ondersteuning
- Microsoft Research and Development Team (Microsoft R & D Team)
 

Hoe kunt u zich beschermen tegen telefoonfraude op het gebied van technische ondersteuning

Als u wordt opgebeld door iemand die beweert van de technische ondersteuning van Microsoft te zijn:
- Koop geen software of diensten.
- Vraag of er kosten of een inschrijving verbonden zijn aan de “dienstverlening”. Indien ja, hang dan op.
- Laat een derde nooit de controle over uw computer overnemen, tenzij u zeker weet dat het hier om iemand van een computerondersteuningsteam gaat van wie u reeds klant bent.
- Noteer de informatie van de beller en meld deze onmiddellijk aan uw plaatselijke autoriteiten.
- Verstrek nooit uw kredietkaart- of financiële gegevens aan iemand die beweert te behoren tot de technische ondersteuning van Microsoft.
 

Wat moet u doen als u reeds informatie aan een persoon van de technische ondersteuning hebt gegeven

Als u denkt dat u mogelijk malware hebt gedownload via een website van telefoonfraude op het gebied van technische ondersteuning of u cybercriminelen toegang tot uw computer hebt verschaft, onderneem dan deze stappen:
- Wijzig het wachtwoord van uw computer, wijzig het wachtwoord op uw hoofde-mailaccount en wijzig het wachtwoord voor financiële accounts, in het bijzonder uw bank- en kredietkaart.
- Scan uw computer met de Microsoft Safety Scanner zodat u weet of er malware op uw computer is geïnstalleerd.
- Installeer Trend Micro antivirus, te verkijgen in de winkel (vanaf 39€)
 



Tags:

Tags


Officieel agent van

Unify
Unify